Wat is mindfulness

Mindfulness betekent opmerkzaam, bewust, aandachtig of wakker zijn. Het staat voor het met volle aandacht aanwezig zijn in het hier en nu, bij wat op dit moment is, zonder te oordelen. Omdat we vaak op de automatische piloot leven en constant druk bezig zijn, reageren we vanuit oude patronen.

Mindfulness is gewaarzijn zonder oordeel of kritiek. Het is het tegengif voor terugkerende of verslavende gedachten over jezelf, het verleden of doelen die in de toekomst liggen. Ook lost het onze  automatische patronen en reacties op, die ons afleiden van het huidige moment en ons iedere keer opnieuw in hetzelfde schuitje brengen. Je leert met milde, open aandacht aanwezig te zijn bij wat nu is. Mindfulness leert je hoe je rust en helderheid kunt opzoeken in jezelf. Daarmee boor je een diepe, natuurlijke bron aan van kracht, creativiteit, balans en wijsheid.

Alles gaat voorbij

De kracht van mindfulness is dat oosterse technieken zijn gecombineerd met westerse wetenschappelijke inzichten over onze lichaam en geest. Veel lijden ontstaat door het niet willen voelen van (geestelijke) pijn of ziekte. Je draagt dan niet alleen de ziekte of de pijn zelf, maar ook de last van de ziekte. Mindfulness helpt niet alleen om de ziekte en negatieve gevoelens te accepteren. Het leert je ook beseffen dat de meeste pijn en negatieve gevoelens tijdelijk zijn. Zoals ze opkwamen, gaan ze ook weer weg. Gaan ze niet weg in geval van chronische (geestelijke) pijn, dan helpt mindfulness je om te zien en te ervaren dat je meer bent dan je beperking. Je gaat hierdoor lichter leven en voelt meer tevredenheid. Mindfulness is al jaren heilzaam gebleken voor mensen die lijden aan onder andere stress, depressie, eetstoornissen, kanker, angst en pijn. Zie voor meer informatie de link over wetenschapelijke studies.